Avukat Scripti
Anasayfa >> Hakkimizda >> SÖZLEŞMELER HUKUKU / CONTRACT LAW
SÖZLEŞMELER HUKUKU / CONTRACT LAW

SÖZLEŞMELER HUKUKU

Sözleşme, iki ya da daha fazla kişi arasında yapılan ve koşullarına uyulması yasayla desteklenmiş olan antlaşmalara denir.

Tarafların birbirine uygun irade açıklamalarıyla yapılan bir hukuki işlem olan sözleşmenin genel olarak belirli bir biçimde yapılması zorunlu değildir. Ama bazı tür sözleşmelerin belirli biçimde yapılması yasalara öngörülmüştür. Örneğin, taşınmaz malların satış sözleşmesinin resmi biçimde yapılması zorunludur. Sözleşmenin yazılı biçimde yapılması anlaşmazlık durumunda kanıtlamayı kolaylaştırmak için de yararlıdır.

Sözleşme, taraflardan birinin yaptığı bir önerinin karşı taraf ya da öteki taraflarca benimsenmesiyle oluşur. Bir sözleşmede tarafların karşılıklı  çıkarı bulunur. Örneğin herhangi bir malı satın alırken yapılan iş sözlü bir sözleşmedir. Alıcı mala karşılık bir fiyat önerir ve satıcı bu öneriyi kabul ederse parayı alıp malı teslim eder. Bu durumda sözleşme yapılmış ve sözleşme koşulları yerine getirilmiştir.

Bir sözleşmenin geçerli olması için tarafların sözleşmeyi özgür iradeleriyle ve bilinçli olarak yapmış olmaları gereklidir. Taraflardan birinin zorlanması, korkutulması ya da aldatılması yoluyla yapılan sözleşmeler geçersizdir. Yasalara göre ergin sayılmayanlar, akıl hastaları, çocuklara sözleşme yapamaz. Konusu yasalara ya da ahlaka aykırı sözleşmeler yapılamaz.

Sözleşmenin taraflarından biri sözleşmede belirtmiş olan yükümlülüklerini yerine getirmezse karşı taraf mahkemeye başvurabilir. Mahkeme haksız tarafı yükümlülüğünü yerine getirmeye zorlar ya da sözleşmeye uyulmasından doğan zararın ödenmesine karar verir. Tazminat denen bu ödemeye karar verilmesi için zarar gören taraf zararını kanıtlar.

CONTRACT LAW

The contract made ??between two or more people and conditions to be adhered to treaty law , which is called supported .

Explanation consistent with the will of the parties of the contract with a legal process in general is not required to be done in a particular way . But some laws of such contracts is intended to be done in a certain way . For example, a contract of sale of immovable property has to be made on the official form . Done in written form of the contract in case of dispute as to facilitate prove useful.

Contract , one party or the other of the opposite side of a proposal made ??by the parties to the adoption occurs. There is mutual interest of the parties in a contract . For example, when buying any property is the work of a verbal contract . Provision for property buyers and sellers to accept this proposal recommends a price if I would take the money and deliver the goods . In this case the agreement is concluded and the contract conditions have been fulfilled.

For a contract to be valid agreement of the parties and their free will is required to be made ??consciously . Forcing one of the parties , be intimidated or deceived through the contract is void . Excludes adult numbers according to the law , the mentally ill , children can not contract . Subject to the law or immoral contracts can be made.

One of the contracting parties does not fulfill the obligations stated in the contract counterparty may apply to the court . Court unfair side forces to fulfill its obligations to comply with the contract or the payment of damages arising decides . , Called the decision to pay compensation to the injured party to prove the damage .

ULUSLARARASI TAHKİM TİCARET HUKUKU / INTERNATIONAL COMMERCIAL ARBITRATION LAW
BASIN - MEDYA HUKUKU / PRESS-MEDIA LAW
AİLE HUKUKU/ FAMILY LAW
ENERJİ HUKUKU / ENERGY LAW